ACTIEVE SCHOOL
LAATSTE NIEUWS

JOZEFIENEN TV

Is animatie je ding en zie je jezelf aan het onthaal staan?
Wat is Onthaal en Recreatie vanaf de 3e graad?
- De studierichting Onthaal en Recreatie is een arbeidsmarktgerichte opleiding die leerlingen wil vormen om diensten te verlenen aan recreanten tijdens hun vrije tijd.
- De begeleiding en uitvoering van uiteenlopende recreatieve activiteiten staan centraal.
- Deze dienstverlening gaat naar recreanten in het binnenland, zowel tijdens dagrecreatie als tijdens verblijfsrecreatie.
Onthaal en Recreatie, iets voor jou?
- Je bent sociaal en communicatief ingesteld.
- Je praat al een woordje mee in verschillende talen.
- Je staat graag ten dienste van de klant en kwaliteitsvolle service vind jij een “must”.
- Je hebt oog voor een verzorgd en klassevol imago, zowel bij jezelf als voor jouw bedrijf
- Je bezit een flinke dosis energie, je bent sportief en stressbestendig.
- Je bent flexibel en houdt van animeren (knutselen, spellen, toneel, muziek, e.a…).
Jouw sprong naar de toekomst?
- Na het beëindigen van de 3e graad Onthaal en Recreatie kunnen de leerlingen onmiddellijk aan het werk in de talrijke recreatiedomeinen, attractieparken, vakantiedorpen, outdoorbedrijven en campings, kinderspeeldorpen en -tuinen, jeugdverblijfcentra … in ons land.
- Met een bijkomend 7e jaar Gespecialiseerd Recreatiemedewerker kan je ook het diploma van secundair onderwijs behalen.
Vooropleiding?
- Onthaal en Recreatie is een BSO studierichting in de 3e graad.
- In principe is de logische vooropleiding de 2e graad toerisme, maar leerlingen uit een andere richting met een passend profiel zijn zeker welkom.
Lessentabel 5 & 6 Onthaal en Recreatie
Vakken | 5e jaar | 6e jaar |
Algemene vorming | ||
Godsdienst | 2 | 2 |
Maatschappelijke vorming | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Talenvorming | ||
Nederlands | 2 | 2 |
Communicatieve vaardigheden | 1 | 1 |
Frans | 3 | 3 |
Engels | 2 | 2 |
Duits | 2 | 2 |
Specifieke vorming | ||
Recreatie | 7 | 4 |
Onthaal – Onthaal en sociale interactie – Integrale opdrachten |
. 3 3 |
. 2 3 |
Toerisme | 2 | 2 |
Praktijk | 1 | |
Stages | 2 | 7 |
TOTAAL | 34 | 34 |
Voorbeelden van projecten
PROJECT 1: PROJECTWEEK
In het begin van het schooljaar starten we met een projectweek voor 5 & 6 Onthaal en Recreatie in Roompot Cadzand.
PROJECT 2: ATTRACTIEPARKEN
Net voor de herfstvakantie wordt er een attractie- of pretpark bezocht. Om er zomaar een dagje op uit te trekken? Neen! Dit is werkplekleren in z’n beste vorm: tijdens de rondleiding en/of in seminaries ter plaatse krijgen de leerlingen een duidelijk beeld van hoe alles precies georganiseerd wordt en hoe alles achter de schermen verloopt. Tijdens het bezoek is er aandacht voor vele aspecten: de commerciële aanpak, het veiligheidsbeleid, de klantgerichtheid, de aandacht en het respect voor het milieu …
Het bezoek zal het vertrekpunt zijn voor een lessenreeks over de binnen- en buitenlandse attractieparken. Hierbij worden de parken vanuit verschillende perspectieven bekeken: de doelgroep, de infrastructuur, de commerciële aanpak, het veiligheidsbeleid, de specifieke kenmerken … Het opstellen van een werkfiche over het bezochte park, gericht op een bepaalde doelgroep, zal daarbij een belangrijke opdracht zijn.
PROJECT 3: VEILIGHEID en EHBO
We bieden de leerlingen in het 5e en 6e jaar praktische EHBO-cursussen aan. Ze moeten immers altijd paraat staan om mensen te helpen. Daarnaast wordt de klas ook betrokken bij de brandoefening op school. Ze kunnen helpen bij de voorbereiding van het evacuatieplan met de preventieadviseur, maar evengoed met de evaluatie van de oefening. Zelf kunnen ze dan eventuele noodzakelijke maatregelen voorstellen en uitwerken.
Andere aspecten die zullen behandeld worden, zijn het verplaatsen in groep per fiets, de hygiëneregels, de regelgeving omtrent aansprakelijkheid …
PROJECT 4: SPELACTIVITEITEN en MUZISCH-CREATIEVE VAARDIGHEDEN
Na de krokusvakantie doen we beroep op de expertise van verschillende organisaties én op die van collega’s binnenshuis. Verschillende activiteiten voor diverse doelgroepen komen aan bod tijdens dit project: muzieksessies voor tieners, animatie voor bejaarden, knutselen met kleuters, koken met volwassenen …
We beginnen met werkplekleren: de leerlingen gaan ter plaatse ervaren hoe die activiteiten verlopen. Nadien verwerven ze stap voor stap de nodige vaardigheden om zelf zo’n activiteit uit te werken. Het effectief uitvoeren van die activiteit mag dan ook niet ontbreken. Later komen de verkregen competenties goed van pas tijdens andere projecten en hun stage.
PROJECT 5: DAGEXCURSIE als SYNTHESEOEFENING
Tijdens de laatste lesweken werken de leerlingen een dagexcursie of schoolreis uit voor een klas van de lagere school. De leerlingen kunnen dit in kleine groepjes doen. Eerst gaan de leerlingen via de betrokken leerkrachten op zoek naar de wensen en eisen van de doelgroep. Nadien werken ze een voorstel uit dat voldoende rekening houdt met budget, leeftijd, kostprijs, tijdsduur, afstand, transport … Ze werken bovendien ook een regenprogramma uit.
De voorstellen worden per groep voorgesteld aan de betrokken leerkrachten. Dit kan met een PowerPoint of met een zelfgemaakte flyer. Het zou leuk zijn als goede voorstellen ook effectief uitgevoerd – en misschien ook begeleid – kunnen worden.
Wat na 5 & 6 Onthaal en Recreatie?
Onthaal & Recreatie is een studierichting die een vooropleiding is voor animator, attracie-bediener, toerische onthaal, recreatief-medewerker, … .
Na een specialisatiejaar – Se-n-Se Reisleiding en Animatie – is hoger onderwijs ook mogelijk
Bron: Focus/WTV – 16 april 2012