STUDIERICHTINGEN
LAATSTE NIEUWS

JOZEFIENEN TV

5 & 6 Communicatie en Media (Onthaal en Public Relations)
Hieronder vind je alle informatie over de studierichting Communicatie en Media.
De wereld boeit je:
- Communicatie is het sleutelwoord.
- Jij ontwikkelt jezelf niet enkel tot een vlotte persoon in interpersoonlijke contacten maar ook voor groepen en in teams communiceer je als een van de besten.
- Public Relations en alle vormen van commerciële communicatie vormen jouw studieterrein en later je werkomgeving: klantgericht werken, organiseren van evenementen, analyseren en opbouwen van een bedrijfsimago en –beleid, de huisstijl helpen uitbouwen, perscontacten verzorgen …
Communicatie en Media, iets voor jou?
- Je bent sociaal en communicatief ingesteld
- Je wenst wat in de wereld gebeurt te begrijpen en je te verdiepen in zowel traditionele media als in de (r)evolutie door sociale media.
- Als jonge professional ben jij de contactpersoon tussen het bedrijf en de buitenwereld.
- Je staat graag ten dienste van de klant en kwaliteitsvolle service vind jij een “must”.
- Je hebt oog voor een verzorgd en klassevol imago, zowel bij jezelf als voor jouw bedrijf.
Jouw sprong naar de toekomst?
- Na Communicatie en Media wens je verder te studeren in Communicatiemanagement. Andere domeinen blijven natuurlijk ook mogelijk: Sociaal Werk, (Kleuter)onderwijzer(es), Vastgoed, Eventmanagement, Toegepaste Psychologie …
- Een 7e specialisatiejaar is een goede voorbereiding op tewerkstelling binnen de sector.
Vooropleiding?
- Communicatie en Media is een studierichting die begint in de 3e graad.
- Er bestaat geen eenduidig profiel van leerlingen die instromen in Communicatie en Media bij het begin van de 3e graad TSO. Zij komen ook uit zeer uiteenlopende studierichtingen zoals Toerisme, Humane Wetenschappen, Ondernemen en Communicatie, Sociaal en Technische Wetenschappen…
- De ideale instromers zijn jongeren die sterk gericht zijn op mensen, met een brede algemene interesse en een communicatieve ingesteldheid.
- Wie voor Communicatie en Media kiest, moet vrij snel een basisgevoel voor communicatieve vaardigheden en omgangsvormen kunnen verwerven. Wie ook nog over een praktisch-organisatorische geest met een commerciële en culturele interesse beschikt, is de geknipte leerling voor Communicatie en Media.
Lessentabel 5 & 6 Communicatie en Media
Vakken | 5e jaar |
6e jaar |
Algemene vorming | ||
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Wiskunde | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen | 1 | |
Talenvorming | ||
Nederlands | 3 | 3 |
Frans | 4 | 4 |
Engels | 3 | 3 |
Duits | 2 | 2 |
Specifieke vorming | ||
Toegepaste Economie | 2 | 2 |
Communicatie en Media – Media en Actua – Communicatie – Communicatie van de organisatie – ICT |
. 3 3 3 2 |
. 2 3 3 2 |
Stages | 1 | 2 |
TOTAAL | 34 | 35 |
Richtingsspecifiek
Communicatie en Media in het kort: Communicatie en Media
Geïntegreerd richtingspecifiek
Samen met elkaar en met jou als leerling zullen de leerkrachten een aantal doelen nastreven en verwezenlijken. Er zal een lijn zitten in wat we jullie aanbieden. Zo spelen de verschillende delen van de opleiding beter op elkaar in.
Om het jou als leerling makkelijker te maken, hebben we de verschillende onderdelen als vakken benoemd. Ze zullen ook zo op het rapport staan maar uiteindelijk als een geheel worden geëvalueerd op het einde van elk schooljaar.
Actualiteit en media
We zullen vaak vertrekken van wat nu in de media, in de actualiteit aan bod komt. Zo krijg je een brede visie op de wereld. Niet alleen wat er gebeurt, maar ook het waarom – de mechanismen die in de maatschappij aanwezig zijn – komen aan bod. Daarnaast moet je niet enkel weten hoe de media zijn opgebouwd, maar moet je ook actief nieuws kunnen verzamelen en verwerken. Hiervoor maken we ook gebruik van de blog “Actualiteit en Media Brugge”.
Interpersoonlijke communicatie
Vanuit een reflectie hoe interpersoonlijke communicatie is opgebouwd willen we van jou een vlotte spreker en luisteraar maken in tal van situaties. Door aangereikte gespreksmodellen gepast en correct in te zetten, zal je op vlak van sociale interactie steeds beter scoren.
Groepscommunicatie
Wat geldt voor interpersoonlijke communicatie geldt vanzelfsprekend ook voor groepen, teams. Je zal ze niet enkel moeten analyseren en toespreken, maar ook op een professionele manier moeten kunnen samenwerken in een team.
Organisatiecommunicatie
Het analyseren van de communicatie van organisaties wordt jouw specialiteit. Na een grondig onderzoek plannen opstellen en doelen via diverse middelen bereiken, wordt de core business voor jou.
Toegepaste economie
Dit vak bereidt de leerlingen voor op studierichtingen in het hoger onderwijs waarvoor een basiskennis economie vereist is. Het omvat drie componenten: inleiding tot economische en juridische basisprincipes, marketing (marktonderzoek en marketingmix) en inleiding tot de boekhouding van een spilbedrijf. We maken steeds de koppeling met de actualiteit en integreren ICT.
Stages
De stages ondersteunen de essentie van de opleiding: communicatie. Daarom voorzien we beursstages in het 5e jaar en een stage in een bedrijf in het 6e. De analyse van deze ervaring en de organisaties is de hoeksteen van de eindproef.
Eindwerk / GIP
De leerlingen van 6 Communicatie en Media presenteren en verdedigen een zelf ontwikkelde strategie om een nieuwe communicatiedoelstelling binnen hun stagebedrijf te bereiken. Ze ontwikkelen die doelstelling in overleg met hun stageplaats en met de vakleerkrachten. In juni verdedigen ze promotioneel hun visie onder de vorm van een sales pitch in confrontatie met andere leerlingen die een gelijkaardige doelstelling moeten bereiken. Dat doen ze voor een jury waar ook een externe vakspecialist aanwezig is.
Aansluitend geven de leerkrachten vreemde talen in het Frans, Engels en Duits communicatieve opdrachten over de stage en de desbetreffende organisatie.
Op die manier komen in de eindproef van de leerlingen van 6 Communicatie en Media zowel hun creativiteit en hun klantgerichtheid als hun communicatieve en professionele vaardigheden aan bod. De leerlingen kunnen zo bewijzen wat zij waard zijn als eindejaarsstudent Communicatie en Media.
Wat na de 3e graad Communicatie en Media?
De bedoeling is dat je na Communicatie en Media kiest voor een voor een opleiding tot professionele bachelor.
De meest voor de hand liggende keuze is communicatiemanagement.
Door de sterkere commerciële pijler van de richting Communicatie en Media en de toevoeging van het vak Toegepaste economie komen oud-leerlingen ook terecht in bedrijfsgerichte studiedomeinen zoals marketing, bedrijfsmanagement, eventmanagement, logistiek management …
Daarnaast bewijzen oud-leerlingen dat een pedagogische opleiding (leerkracht in kleuteronderwijs, lager onderwijs of lager middelbaar onderwijs) en een opleiding binnen de sociale sector (maatschappelijk werk, toegepaste psychologie, orthopedagogie …) de goede keuze bleek voor heel veel van hen.
De studierichting Communicatie en Media biedt eveneens een rechtstreekse aansluiting op een aantal 7e specialisatiejaren in het TSO.