STUDIERICHTINGEN
LAATSTE NIEUWS

JOZEFIENEN TV
5 & 6 Toerisme
Wat is Toerisme?
- De toerist van vandaag wordt steeds veeleisender. Hij wil niet alleen een op maat gemaakte, maar ook een persoonlijke dienstverlening. Een opdracht voor vakbekwame werkkrachten
- Je leert in 5 & 6 Toerisme omgaan met klanten en reizigers, ondermeer via 4 weken stage
- De specifieke vorming binnen een cluster van toeristische vakken (bestemmingen, toeristische aardrijkskunde, kunst en cultuur) volgt de toeristische trends op de voet, ondermeer via korte en langere excursies in het buitenland
- De clusters toerisme en talen werken samen aan talrijke praktijkgerichte projecten
Toerisme, iets voor jou?
- Je hebt een open wereldvisie met een sterke interesse voor het buitenland
- Je bezit een flinke dosis energie
- Je bent flexibel, klantgericht en sociaal
- Kwaliteitsvolle service is voor jou een “must”
Jouw sprong naar de toekomst?
- Professionele bacheloropleiding: hotelmanagement, toerisme, …
- Een 7e specialisatiejaar; bvb. Toerisme en Recreatie wat je de kans biedt om onmiddellijk in het buitenland te gaan werken als animator, host/hostess van een touroperator of als reisbegeleider
- Je kan onmiddellijk aan de slag bij een touroperator, reisbureau of Dienst voor Toerisme
Vooropleiding?
- De logische vooropleiding is de 2e graad Toerisme (TSO).
- Maar ook leerlingen uit andere studierichtingen (ASO, Handel (Ondernemen en IT), Handel-Talen (Ondernemen en Communicatie),…) met interesse voor de toeristische wereld kunnen deze richting volgen.
Lessentabel 5 & 6 Toerisme
Vakken | 5e jaar | 6e jaar |
Algemene vorming | ||
Aardrijkskunde | 3 | 3 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Wiskunde | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen | 1 | |
Talenvorming | ||
Nederlands | 2 | 2 |
Frans | 2 | 2 |
Engels | 2 | 2 |
Duits | 1 | 2 |
Specifieke vorming | ||
Kunst en cultuur | 2 | 2 |
Toeristische organisatie | 3 | 2 |
Toeristische bestemmingen | 2 | 2 |
Toegepaste economie | 2 | 2 |
Stages | 4 | |
Vakoverschrijdend project – Integrale opdrachten – Frans – Nederlands – Engels |
. 4 1 1 1 |
. 2 1 1 1 |
TOTAAL | 33 | 36 |
Richtingsspecifiek
De afdeling toerisme maakt nieuwsgierig!
Dromen van palmbomen en warme zeeën… Weet U dat er jaarlijks meer vakantiegangers sterven door vallende kokosnoten op hun hoofd te krijgen dan door een beet van de Witte Haai?
In de toeristische afdeling gaat het natuurlijk over meer dan het voorgaande… De essentie? De toeristische industrie is een “droomfabriek”, want een toeristische professioneel moet alle facetten van de jaarlijks terugkerende droom van elke toerist, waar ook ter wereld, tot in de puntjes leren waarmaken. Of die nu onder een palmboom wil gaan liggen of duiken tussen de Witte Haaien.
Al ’s op een autocar gereisd met een norse of brutale chauffeur? Of een plaatselijke hostess van een touroperator ontmoet, die u onheus bejegent? Of is de plaatselijke gids in een huilbui vervallen, omdat hij niet uw essentiële vraag kon beantwoorden? Was de animator van het hotel slonzig gekleed of kwam er geen gebenedijd woord uit zijn mond?
Normaliter is een toeristische professioneel een “onderdeel” van het reisproduct: zijn bijdrage is essentieel om de vakantie of reis van de klant te doen slagen. Wat een toeristische leerling dus moet “leren”, is veel meer dan wat technische ingrepen of vaardigheden, al zijn die broodnodig.
Als toekomstige professioneel leer je om de wensen van alle klanten waar te maken en een charmant onderdeel van zijn/haar vakantie te worden. Probleemoplossend te denken. Zelfstandig op te treden. Klantvriendelijk en -gericht dagelijks je job te doen. En dit alles met een “imago” van een toeristische professioneel en met een uiterlijk die de meeste mensen met vakantie of op zakenreis behaagt.
Daarom wordt er binnen de afdeling zwaar gewerkt om deze vaardigheden en houdingen bij elke leerling te ontwikkelen. Zowel de technische als de persoonlijke. En dit vanaf de 2e graad. Niet enkel de leerinhouden spelen een essentiële rol. Misschien is de persoonlijke ontwikkeling belangrijker voor een toeristische leerling dan vele leerinhouden. Wat je niet kent, kun je leren. Maar wat je niet “bent”…. ? In de 3e graad krijgen deze leerinhouden ook wel meer en meer ruimte.
Wanneer onze leerlingen op stage gaan, mogen we regelmatig horen dat “onze leerlingen zo zelfstandig, persoonlijk en vindingrijk” een situatie weten te hanteren. En van ouders horen we ook wel eens: “Ons Mietje of Pietje is zo veranderd, mijnheer… Zoveel opener, spontaner, meer tevreden…” Dat maakt ons als leerkracht natuurlijk ook erg gelukkig.
Wanneer een leerling tevreden is om naar de theoretische of praktische lessen toerisme te komen, blijkt hij dus uit het goede hout gesneden. Nieuwsgierig, verlangend naar wat er zich, buiten zijn wereld, zoal op de planeet afspeelt. Gretig om daarbij een rol te beginnen spelen en bij elke vondst nog meer nieuwsgierig worden. Gretiger om het vak onder de knie te krijgen.
Toerisme is ook: spelen – op een ecologische verantwoorde manier – met onze planeet. Een speelse noot in deze afdeling is dus meer dan noodzakelijk. We zijn de “droomfabriek” die aanleren om mensen te begeleiden in het mooiste ogenblik van het jaar: hun vakantie. Dat we het vertrouwen van deze klant genieten, maakt ons fier. Temeer dat de toeristische industrie een steeds stijgende omzet kent en weinig werkloosheid. Wie wil werken, zal er vinden. Met vakantie gaan, wordt een primaire behoefte: een noodzaak om regelmatig uit het stresserende leven te stappen en te onthaasten.
Wat na 5 & 6 Toerisme?
Wie mooi slaagt in een toeristische afdeling kan veel aan, wat hogere studies van het korte of langere type betreft.
Vooral de beroepen met een sociale inslag, waarbij de klant – of leerling – centraal staan.
Veel commerciële beroepen staan ook open voor deze leerling, want de juiste houdingen en vaardigheden zijn getraind.